Związek między bólem przewlekłym a bólem emocjonalnym

Ból definiuje się jako nieprzyjemne doznanie zmysłowe i emocjonalne związane z rzeczywistym lub potencjalnym uszkodzeniem tkanek. Jest to znamienna definicja, ponieważ stwierdza dwie rzeczy: po pierwsze, z definicji ból jest doświadczeniem emocjonalnym. Po drugie, doświadczenie to jest nieprzyjemne. Każdemu doświadczeniu bólu towarzyszą nieprzyjemne emocje. Jednak jako dorośli mamy tendencję do myślenia tylko o sensorycznym aspekcie bólu, bo to on wymaga naszej uwagi, a przecież emocje są głównym składnikiem doświadczenia bólu.

W dzieciństwie dominuje emocjonalny aspekt bólu. Rozdrapanie kolana boli, ale trochę miłości i uwagi ze strony mamy lub taty - przytulenie, pocałunek i szybkie założenie plastra - sprawia, że jest już lepiej. W jakiś sposób, jako dorośli, tracimy kontakt z tą więzią. Jednak zrozumienie emocjonalnej strony bólu jest niezbędne do skutecznego leczenia bólu przewlekłego.

Efekty bólu można zaobserwować w aktywności mózgu. Badania funkcjonalnego rezonansu magnetycznego pokazują, że długotrwały, przewlekły ból aktywuje te same obszary mózgu, które są aktywowane podczas zaburzeń emocjonalnych. Z czasem doświadczenie bólu przenosi się z tego, co nazywamy korą czuciową - części mózgu, która przetwarza dane sensoryczne z naszego ciała - do układu limbicznego mózgu, który przetwarza emocje. W zasadzie przewlekły ból fizyczny staje się bólem emocjonalnym.

Dla nas w Caron przekonujące jest to, że układ limbiczny jest tym samym obwodem mózgu, który jest zaangażowany w uzależnienie.

Trauma z przeszłości i ból przewlekły

Wiele osób, które doświadczają bólu przewlekłego, ma za sobą traumatyczne wydarzenie. Nie zawsze jest to uraz fizyczny czy psychiczny, taki jak przemoc słowna czy zaniedbanie. Czasami traumą jest wydarzenie emocjonalne, takie jak żałoba lub strata. Jeśli taka trauma nie została odpowiednio przetworzona, może doprowadzić do powstania bólu przewlekłego.

Aby leczyć ból, musimy najpierw określić jego źródło. Tradycyjna medycyna zachodnia mówi nam, że należy szukać stanu chorobowego w organizmie - zapalenia stawów, guza, wad postawy itp. Ale równie ważne jest poszukiwanie urazów emocjonalnych. Może to być przemoc w dzieciństwie, molestowanie seksualne lub problem z substancjami powodującymi zaburzenia emocjonalne. Należy także przyjrzeć się traumie emocjonalnej spowodowanej urazem fizycznym lub chorobą, w tym emocjom związanym z utratą mobilności itp.

Lekarze niebędący lekarzami, którzy zajmują się leczeniem bólu - masażyści, akupunkturzyści, terapeuci reiki, instruktorzy jogi - wiedzą, jak szukać tych innych źródeł bólu, dzięki czemu mogą być równie skuteczni w leczeniu bólu jak lekarze. Ci specjaliści są szkoleni, aby patrzeć na całą osobę.

Nasze doświadczenie w leczeniu bólu przewlekłego w Caron pokazuje, że najlepiej reaguje on na podejście multidyscyplinarne, a nie tylko na leczenie fizyczne. Kiedy ludzie zgłaszają się do nas, prawdopodobnie mają już za sobą pół tuzina innych prób uśmierzenia bólu. Niestety, kiedy prosimy pacjenta, aby opowiedział nam o swoim bólu, często opisuje on doświadczenia, w których pracownicy służby zdrowia minimalizowali jego dolegliwości lub dawali mu odczuć, że jego ból nie jest prawdziwy. Nasz zespół zdaje sobie sprawę, że każdy ból jest prawdziwy. Skupiamy się na odkrywaniu czynników sprawczych, aby móc rozpocząć ich leczenie.

Leczenie emocjonalne w bólu przewlekłym

W Caron zwracamy szczególną uwagę na ból przewlekły, ponieważ osoby cierpiące z jego powodu są bardziej narażone na zaburzenia związane z używaniem substancji psychoaktywnych i nawroty choroby. Pracujemy również z pacjentami, którzy cierpią z powodu bólu przewlekłego i muszą bezpiecznie odstawić leki, nawet jeśli ich nie nadużywali. Pacjenci z bólem przewlekłym często przyjmują leki w celu opanowania bólu fizycznego i jego emocjonalnego wymiaru, w tym lęku. Kluczowe elementy pozwalające zająć się emocjonalną stroną bólu:

Skup się na czynnikach stresogennych w ich życiu.

Stres powoduje nasilenie bólu. Kiedy ludzie pracują nad stresorami, ich ból przewlekły również zaczyna się poprawiać. W efekcie modyfikują oni ścieżki mózgowe, które wpływają na sposób, w jaki odczuwają ból. Jest to pośredni, ale wyraźny związek.

Zwiększ swoją świadomość emocjonalną.

Badania wykazują, że osoby, które nie wyrażają emocji, zwykle mają mniejszą tolerancję na ból. Dlatego uczymy ludzi, by byli w lepszym kontakcie ze swoimi emocjami. Techniki takie jak mindfulness czy prowadzenie dziennika mogą pomóc ludziom zrozumieć emocje towarzyszące ich bólowi.

Pomóż im przezwyciężyć strach przed bólem.

Osoby cierpiące z powodu bólu mają również tendencję do posiadania nieścisłych przekonań na temat jego wpływu na ich życie. Ciągłe rozpamiętywanie dolegliwości bólowych i poczucie bezradności powodują lęk przed poruszaniem się. "Nie mogę nic zrobić, bo to może pogorszyć sytuację". Pojawia się obawa, że ból nigdy nie ustąpi. Kiedy pacjenci uświadomią sobie, że mają niefarmakologiczne strategie radzenia sobie z bólem lub jego łagodzenia, które będą skuteczne w dłuższej perspektywie, nie czują się już uwięzieni przez ból.

Zapewnij im ruch.

Ruch to balsam, jak mówi przysłowie. Dowody naukowe wskazują, że ruch zmniejsza stres, poprawia samopoczucie i nastrój. Terapie oparte na pracy umysłowej i cielesnej, takie jak joga, akupunktura, masaż, fizykoterapia i hydroterapia, mogą mieć duże znaczenie w radzeniu sobie z bólem przewlekłym.

Naucz rodzinę umiejętności komunikacyjnych.

Relacje rodzinne są również ważnym aspektem leczenia bólu przewlekłego. Uczymy ludzi, jak komunikować się z członkami rodziny i ich opiekunami, wyrażać swoje potrzeby i prosić o pomoc w odpowiedni sposób. Z bólem przewlekłym często wiąże się wiele pretensji po obu stronach relacji, ponieważ na relacje wpływa ból przewlekły tak samo jak uzależnienie.

Każdy ból jest prawdziwy

Coraz więcej badań medycznych dowodzi, że istnieje silny związek między bólem przewlekłym a bólem emocjonalnym. Osoby doświadczające trudnego do zdiagnozowania bólu przewlekłego mogły kiedyś usłyszeć, że to wszystko jest w ich głowie, że po prostu wyobrażają sobie swój ból. Prawda jest taka, że to wszystko dzieje się w głowie. Ból jest przetwarzany w mózgu. Jednak wnioskowanie, że ból, który nie ma bezpośredniej przyczyny fizycznej, musi być czysto wyimaginowany, jest po prostu błędne. Umysł i ciało są ze sobą ściśle powiązane. Każdy ból jest prawdziwy. I kropka. Prawdziwe pytania to: Co jest źródłem bólu i co możemy z nim zrobić?

Środowisko lekarskie musi jeszcze w pełni pogodzić się z tą zmianą sposobu myślenia o leczeniu bólu przewlekłego. Muszą oni zrozumieć wielowymiarową, biopsychospołeczną naturę bólu. Lekarze, którzy wykazują empatię i doceniają osoby zgłaszające się do ich gabinetu z powodu bólu, pomagają pacjentom wyzdrowieć. Najlepsi lekarze nie lekceważą ich. A ich pacjenci nie przychodzą w pośpiechu z szybką receptą na tabletkę. To po prostu nie jest odpowiednie leczenie.

Lekarze powinni natomiast wiedzieć, kiedy kierować pacjentów do specjalistów od uzależnień, zwłaszcza w przypadku osób długotrwale przyjmujących opioidy, które prawie nigdy nie są odpowiednim lekiem w przypadku bólu przewlekłego. Lekarze powinni także wiedzieć, kiedy skierować pacjenta do specjalisty leczenia bólu, niezależnie od tego, czy jest to specjalista od bólu interwencyjnego, czy też specjalista zajmujący się kompleksowym programem leczenia bólu. Powinni oni również zwrócić się do ubezpieczycieli z pytaniem o możliwość płacenia za alternatywne metody leczenia bólu. Pisałem już o tym wcześniej. Odpowiednie, kompleksowe leczenie bólu od samego początku pozwoli zaoszczędzić pieniądze na bieżących kosztach i wykorzystaniu systemu opieki zdrowotnej w przyszłości.

Aby dowiedzieć się więcej na temat bólu przewlekłego, obejrzyj dyskusję okrągłego stołu ekspertów Caron na temat Co to znaczy być prawdziwym w bólu przewlekłym?